Yangtze Rivier Cruise

Een verplaatste stad aan de Yangtze rivier (naar hoger gelegen gebied) Een verplaatste stad aan de Yangtze rivier (naar hoger gelegen gebied)

Dag 8: maandag 19 juli

Rivierencruise klinkt luxer dan het was, maar onze eerste klas kooi maakte veel goed. De tocht ging circa 500 km stroomafwaarts naar Yichang. In Yichang wordt op dit moment de Drie Kloven Dam gerealiseerd. Hierdoor ontstaat het grootst kunstmatige meer ter wereld en 2 miljoen mensen hebben moeten verhuizen. Onderweg dus veel spookstadjes gezien die door het stijgende water gaan verdwijnen.(de stroomopwekking van de dam is equivalent aan de energie die 20 kerncentrales leveren en is gelijk aan 20% van de totale energie in China)

De tweede kloof tijdens de cruis (Wu Gorge) De tweede kloof tijdens de cruis (Wu Gorge)

Naarmate we verder van Chongqing wegvoeren werd de lucht helderder en kwamen er mooie kloven tevoorschijn (rotswanden tot 900 meter).
's Avond gestopt bij een toeristische tempel (zag er erg nieuw uit), die we links hebben laten liggen. Voordeel daarvan was dat we van een oerhollandse maaltijd (met aardappelen, boontjes en rundvlees, maar dan met veel pepers) hebben kunnen genieten bij één van de kraampjes. Het biertje op het dek was daarna heerlijk.



Dag 9: dinsdag 20 juli

Eén van de drie kleine kloven Eén van de drie kleine kloven

Vroeg opgestaan voor ons toertje naar de Drie Kleine Kloven. Zoals we al veel hadden meegemaakt, ontstond er een enorme ruzie op de kleine bootjes waarin we werden overgeladen. Chinezen lijken om het minste of geringste in een heftige woordenwisseling uit te barsten. (in dit geval wilden de Chinezen van 'onze' grote boot namelijk niet hun goede plekjes vooraan in de kleine boot opgeven voor een andere groep) Wachten in rijen bestaat hier niet, want om je plek te veroveren moet je zo hard mogelijk dringen, duwen en op andere tenen staan. Het is vermoeiend, maar we beginnen er goed in te worden ;-) "Wapperen met je geld en duik er maar in" is ons credo nu... De Drie Kleine Kloven waren al het geduw meer dan waard. Hoge rotswanden met een laagje nevel over het water, erg sprookjesachtig. Erg triest om de vervuiling aan het begin van de kloven te zien.
's Avond kwamen we aan bij de dam, waar het al eerder genoemde 'duwen' ook gold voor de daar klaarliggende boten voor de sluis. Na 5 sluizen kon onze boot aanleggen in Yichang.

Dag 10: woensdag 21 juli

Eén van de vele bruggen in aanbouw over de Yangtze rivier Eén van de vele bruggen in aanbouw over de Yangtze rivier

Ruw gewekt om zes uur en van de boot afgegaan. Emile moest zijn hang naar technische hoogstandjes bevredigen en we zijn dan ook de Dam van dichtbij gaan bekijken. Kost een hoop (er ingeluisd met een extra ticket voor de Dam), maar ook de route naar de Dam was erg mooi.

Bij terugkomst in Yichang stonden we voor een nieuwe verrassing toen het pinautomaat opeens om een 6-cijferige pincode vroeg. Na een paar keer proberen brachten twee nullen aan het eind van de pincode de goede oplossing.

De ingang van de sluis bij de Drie Klovendam De ingang van de sluis bij de Drie Klovendam

's Middags om 13:31 uur de 13-uur-durende treinreis naar Sanjiang gestart. Derde klas (rest was vol) en dus vrije stoelkeus... dachten we. Bleken staanplaatsen te zijn, want de trein was helemaal vol. Na drie uur staan konden we gelukkig af en toe zitten en na 6 uur hadden we een heuze (zwaar bevochten) zitplaats. Met twee meisjes van 12 en 9 gesprekken gevoerd en een engelstalig lesboek doorgenomen. (een Chinees 'misbruikte' de talenknobbel van de beide meisjes om de leeftijd van Esther te achterhalen ;-)

Bij het ondergaan van de zon kregen we gelukkige "Hard Sleepers" aangeboden tegen een redelijke prijs (even goed afdingen natuurlijk), waardoor we toch nog even konden slapen.

Facts & Figures
Cruise
 
Toer
 
Drie nachten en twee volle dagen op het "cruiseschip". (let op: voor het dek moet je apart betalen, in tegenstelling tot wat het boekingskantoor je doet geloven)
Geen toertjes van tevoren boeken (kan altijd ter plekke), alleen bij de Drie Kleine Kloven is dit het overwegen waard, vanwege de krappe tijd (na de tweede nacht).