Cusco & Machu Picchu

Dag 24: donderdag 9 januari

Plaza de Armas, Cusco Plaza de Armas, Cusco

Esta muy bien in Cusco! Na een vervelende busreis van 9 uur met een afgrijselijke film en een stel achterburen die de hele nacht moesten gaan opstaan om weer te kunnen gaan zitten, zijn we aangekomen in Cusco. In het holst van de nacht aangekomen (5.00 uur), hebben we gelijk in een hostal ingechecked en zijn we nog even een uurtje of 3 gaan slapen. Alhoewel we een soort Vang Vien (Laos) (blablabla...) verwachtten, is Cusco een leuke en levendige (en mooie) stad.

Woensdag 8 januari hebben we de stad een beetje bekeken: mooi groot plaza met aan alle kanten restaurantjes, kroegen en disco's. De mensen weten wel met toeristen om te gaan, want ze zijn erg opdringerig met het verkopen van hun waar (wel even anders dan in Bolivia). We hebben eindelijk de beroemde Peruaanse pizza's gegeten en ze zijn heerlijk :-)
Voordeel van een toeristische omgeving in laagseizoen is dat de prijzen erg worden gedrukt.

De trein naar Machu Picchu De trein naar Machu Picchu

Echter, dit alles is niet het belangrijkste van Cusco, want... in en nabij deze gezellige stad liggen vele mooie ruines uit het Incatijdperk. Donderdag zijn we dan ook, na even te hebben uitgeslapen, naar Pisaq gereisd. Een klein plaatsje, bekend om zijn markt, liggend in de Sacred Valley (klinkt dat al niet aanlokkelijk en Inca? :-). We hebben hier een mooie wandeling gemaakt, beginnend bij de ruines, 600 m boven het tegenwoordige dorpje, tot terug aan het dorp. De ruines zijn erg goed bewaard gebleven en geven een idee van een heus dorp (jawel, bijna historische sensatie a la Johan Huizinga!) en zonder toeristen, die, met dank aan alle touroperators, het dorp 's ochtends al een bezoek hadden gebracht.

Uitzicht over Machu Picchu Uitzicht over Machu Picchu

Vrijdag was het DE dag! 9 januari zijn wij in een overvolle Backpack Express richting Aqua Caliente (=warm water en een dorpje) gereden. De trein verliet Cusco zigzaggend om de steile helling rond de stad te kunnen bedwingen. Daarna nog 3 uur hobbelen over een prachtig parcours (Rail Away aflevering 8 :-) Vanuit Aqua Caliente nog 25 min. in de bus en toen stonden we er...: Machu Picchu!!! Iedereen zegt dat je het gezien moet hebben en dat klopt ook wel! Een klein beetje spijt hebben we dat we de trekking (4 dagen) niet hebben gelopen, maar tijd (en misschien zin) hebben het niet op kunnen brengen. Het was echt een fantastisch middeleeuwse (!) stad die aan onze voeten lag! De belevenis was 30 maal mooier dan de vele foto's, posters en Discovery-afleveringen die we al hadden gezien. Dit is nou echt historische sensatie. We konden het leven in deze stad bijna horen!

Machu Picchu in de mist Machu Picchu in de mist

Waarom Machu Picchu (wat eigenlijk geen naam is, maar een beschrijving van de berg door natives) verlaten is, is nog steeds niet bekend, maar gelukkig is het gebeurd voordat de Spanjaarden in deze regionen kwamen. Hierdoor zijn de tempels voor de verandering niet verwoest (immers blasfemy) en kon in 1911 door een Amerikaan deze stad worden 'herondekt'. Op dat moment woonden er nog 3 Quechua families... (zij waren belastingontduikers en op deze grond konden ze mooi hun boeltje verbouwen zonder dat er iemand kwam controleren). Ondanks het grote toeristenaantal (hier wil je echt niet zijn in hoogseizoen) zeker bijzonder. Terughobbelend in de trein (4,5 uur dit keer) nagenieten van de omgeving. (Helaas wordt de spoorlijn geëxploiteerd door de Britten en komt het geld (46 dollar!) niet ten goede van de Peruaanse bevolking.)

Morgen gaan we te paard de omgeving verder bekijken (nog 20 ruines te gaan :-).

Facts & Figures
Hotel
Reis
Tour

Hostal Royal Qosco
9 uur per bus (396 km)
Dagtrip naar Macho Picchu (Inca Party)