Uyuni

Treinkerkhof bij Uyuni Treinkerkhof bij Uyuni

Dag 15: dinsdag 31 december

We hebben net 4 waanzinnige dagen achter de rug! We zijn uit Potosi vertrokken nadat we eerst met Simon (engelsman) en Tanja (hoogblonde Deense :-) zijn gaan borrelen en stappen. Het stappen was lastig en bracht ons van de ene karaoke naar de andere (de Bolivianen hadden allemaal semi-romantische clips op het scherm, maar toen wij ´I shot the Sheriff´ en ´Loveshack´ aan het krijsen waren kregen we bijzonder afleidende Playboy achtergrondjes...).

De jeep van de 4-daagse Uyuni trekking De jeep van de 4-daagse Uyuni trekking

Vrijdag 27 december zijn we met de bus vertrokken naar Uyuni (210 km in 8 uur, zonder ook maar één meter asfalt). Bij aankomst in Uyuni weer een enorme puinzooi. Dit keer zijn we met Ben en Vicky gaan eten... (wat bij Esther weer eens niet goed viel en voor onze vierdaagse trekking werd de Lopiramide uit de medikit getrokken).

De Uyuni trekking

Isla de Pescado Isla de Pescado

Afgelopen 4 dagen hebben we zo veel moois gezien dat het moeilijk is allemaal te beschrijven. Het was waanzinnig! De foto´s (erg veel!) kunnen het hopelijk beter vertellen. Het gebied waar we zijn geweest, heeft ruim de grootte van Nederland en er wonen praktisch geen mensen. In de 4 dagen hebben we dan ook 900 km per 4x4 jeep afgelegd, iets wat behoorlijk intensief is (een weg is hier geen weg). De hoogste top die we gehaald hebben was 5000 meter! Het gebied bestaat eigenlijk uit twee delen: de zoutvlakte en een vulkanisch landschap.

Dag 1

De vulkaan Ollague (5865m) De vulkaan Ollague (5865m)

De zoutvlakte beslaat een oppervlakte van 12.000 vierkante km. Ergens middenin ligt het Isle de Pescado, een eilandje vol met cactussen tot 12 meter hoog (en dus 1200 jaar oud). De overnachting was met uitzicht over de vlakte en een geweldige sterrenhemel. Even ter info: zo´n tour wordt gedaan met 6 backpackers in een jeep. Gelukkig hadden we een behoorlijk geschikte groep, want 4 dagen zonder enige vorm van privacy is soms een beproeving. De chauffeur kookte ook voor ons.

Dag 2

Laguna Hediona, inclusief flamingo's Laguna Hediona, inclusief flamingo's

Heel vroeg op (05.30 uur) om de zonsopgang te kunnen zien. Daarna zijn we doorgereden naar een meer waar we onze eerste flamingo´s hebben gespot!!! Gaaf! De omgeving bestaat de hele weg uit kleurrijke vulkanen en meren afgezet tegen een strakblauwe lucht. Deze dag eindigt bij Laguna Colorado, waar een enorme wind aan het eind van de dag opsteekt. De wind trotserend hebben we vanaf een uitkijkpunt de prachtige kleurschakeringen (met name rood) kunnen zien. Raarrrr..., maar erg mooi!

Dag 3

Laguna Colorado Laguna Colorado

Nog vroeger op! En het was koud! De wind was gaan liggen en zonder ontbijt en zon op weg naar de geisers. Het stonk erg bij deze vulkaan naar zwavel en andere rare gassen. Diverse putten waar modder en stoom omhoog werden gespuugd. Zelf uitkijken, want er staan gelukkig geen hekken. Verder gereden naar de warme bronnen (thermale baden). Buiten het water was het nog erg koud, maar na enig gepruts had Esther haar bikini aan en lag ze op 4800 meter heerlijk warm in een badje (lekker, na een nacht zonder stromend water...). Na het hier genuttigde ontbijt doorgereden naar de Laguna Blanca en Laguna Verde. Waanzinnig mooi, hoewel wij al erg blassé zeiden: alweer flamingo´s... (de foto op de voorkant van de Lonely Planet is hier gemaakt) Aan het eind van de dag nog Inca-ruines gezien, compleet met info van onze gids.

Laguna Verde en de vulkaan Licancabur (5868m) Laguna Verde en de vulkaan Licancabur (5868m)

Dag 4

´s Nachts had het gesneeuwd en kon eindelijk het thermo-ondergoed uit de tas. Uitgeslapen en nadromend over de drie dagen teruggereden naar Uyuni.

Inmiddels hebben jullie oud & nieuw gevierd. Wij hebben besloten ons nieuwe jaar in de trein te vieren in de richting van La Paz. Wijntje mee en in de luxe klasse van de trein. Gelukkig Nieuwjaar!

Facts & Figures
Hotel
Reis
Tour
Hotel Kutimuy
8 uur per bus vanuit Potosi (205 km)
4 dagen per jeep (900 km) (Colque Tours)