Pisco, Paracas & Lima

Dag 30: woensdag 15 januari

Pisco: welbekend van het vieze drankje Pisco Sour (inclusief rauw ei...)

Isla Ballestas Isla Ballestas

Pisco leek ons in eerste instantie niet zo leuk en daarom zijn we meteen maar doorgereden met de taxi naar Paracas, bekend om zijn Isla Ballestas en het Parc Nacional. Woensdag ook daadwerkelijk een bezoek gebracht aan de eilanden. Met de speedboot een half uurtje varen (dolfijn gezien!) en op het eiland werden we begroet door het gebrul van zeeleeuwen. Verder zeehonden, pinguïns, aasgieren, krabben, zeesterren en veel soorten andere vogels (wij als birdwatchers zijn helaas niet bekend met de namen: we denken dat er pelikanen bijzaten) Ook nog een vader zeeleeuw gezien die met zijn dode kleintje brullend rond liep te slingeren. Toen zijn aandacht afgeleid was, werd baby zeeleeuw meteen belaagd door aasgieren...Discovery Channel in real life! (brrr...)

Zeehonden en zeeleeuwen bij Isla Ballestas Zeehonden en zeeleeuwen bij Isla Ballestas

Nadat we vanochtend werden gewekt door een haan (en dat is niet zo idyllisch als het klinkt, aangezien hier de zon om 5.00 uur opgaat) in combinatie met de stank van eenden en hun schijterij, besloten we om een nieuw hostel uit te zoeken. Terug naar Pisco, wat eigenlijk best een aardig stadje is. Een neef van de vrouw van de buurman van onze taxichauffeur heeft hier een mooi hotel (verreweg het meest luxe van onze vakantie) en omdat het laagseizoen is hebben we een kamer (met bad!!!) voor een erg lage prijs. Morgen nog een dagtripje naar het Natuurpark, zwemmen in zee, zonnen als echte toeristen en dan vrijdag naar Lima, waar we zaterdagochtend heel vroeg vertrekken voor onze vlucht naar muy frio Hollande...

De Kathedraal in Parc Nacional Paracas De Kathedraal in Parc Nacional Paracas

Donderdag 16 januari hebben we nog het Parc Nacional Paracas bezocht. Erg veel zand en van de drie bezienswaardigheden was eigenlijk alleen 'de Kathedraal' de moeite waard. Dit is een rotsformatie in de vorm van een kathedraal. Wij zagen er gelijk een condor in, net zoals in alle andere rotsformaties in Bolivia, maar we bleken er dit keer naast te zitten :-)

Dag 34: zondag 19 januari

Vrijdag de bus gepakt voor de laatste 3,5 uur naar Lima. We hadden nog niemand ook maar één positief ding over Lima horen zeggen; een geruststellende gedachte om de vakantie af te sluiten. Uiteraard wel even een (de?) goede wijk opgezocht... Wat een wereld van verschil! Een shoppingmall aan zee naast het Merriot hotel met Amerikaanse eetstallen, luxe winkels en een bioscoop! We hebben dan ook maar even een filmpje gepakt (James Bond) en er een beetje rondgelopen. Leuk Hostel ook trouwens.

Lima Lima

Zaterdag ging de wekker erg vroeg om de vlucht van 8.00 uur naar Miami te halen. Aangezien we in Miami 7 uur te spenderen hadden, hebben we de bus genomen naar Coconut Grove, de tweede populaire plek na Miami Beach. Alhoewel we een mall of iets dergelijks verwachtte, bleek het de naam van een wijk te zijn. Erg lastig bekijken als je in een (erg trage) bus zit. Gelukkig stond er vlak bij het eindpunt van de buslijn een Taco Bell, waardoor we ons toch nog in de Amerikaanse Cultuur konden verdiepen.

Zondag 14.10 uur plaatselijke tijd landde ons vliegtuig veilig en wel op Schiphol. Het einde van een erg goede reis, waarin we veel hebben gezien van de twee landen en culturen.

Facts & Figures
Hotel

Reis
Hotel Toto (Paracas): afrader
Hotel La Reserva (Pisco): aanrader
Olimpus Hostal (Lima)
Pisco: 1 uur per bus (80 km)
Lima: 3,5 uur per bus (232 km)